Ørnulf Opdahl

Opdahl er selv født og oppvokst i landskapet han maler.
Ålesund var hans barndoms rike; byen som ligger med høye fjell i ryggen og med vidt utsyn mot havet. Etter yrkesskole med hovedvekt på malerfag og dekorasjonsfagskole tok Opdahl malerlinjen ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole (SHKS) i 1961 og studerte deretter på Statens Kunstakademi i perioden 196265 under Aage Storstein og Reidar Aulie. Allerede da han debuterte på Vestlandsutstillingen i 1964, og ved hans første separatutstilling i Oslo Kunstforening i 1966, ble de håndverksmessige og maleriske kvalitetene trukket frem av kritikerne.
Opdahls gjennombruddsutstilling var i Galleri Permanenten i Kunstnernes Hus i Oslo i 1968. Her stilte han ut arbeider i gouache på papir og ble innkjøpt av både Riksgalleriet og Nasjonalgalleriet. I et abstrahert billedspråk var flatene dekket av mikroskopiske sjablonger og drodlerier med assosiasjoner til en undersjøisk verden. Bildene hadde en lett og leken karakter, som også fanget opp tidens interesse for tegneserier og popkunst. Tidlig i 1970-årene slo Opdahl over i en klarere figurasjon med bilder i grenseland mellom det drømmende surrealistiske og symbolsk fortellende.
Ved midten av 1980-årene rendyrket han temaer knyttet til havet, samtidig som menneskefigurene ble tydeligere. I tråd med 1800-tallets romantiske landskapssyn er menneskene plassert i bildenes ytterkant som drømmende tilskuere til naturen innenfor.
Rundt 1990 ble skildringen av vestlandsnaturen Opdahls hovedtema, og motivkretsen som for mange er essensen av Opdahl. Motiver som går igjen, er den ensomme vandrer, stupbratte fjellsider, møte mellom hav og himmel, lys og mørke, det vide utsynet og en nærmest våt følelse av vær og vind. Utover i 1990-årene abstraherte han motivene ytterligere. Gjennom hele Opdahls produksjon har nærheten til havet og landskapet utenfor Ålesund stått sentralt. Da han i 1971, etter sitt ti år lange utdanningsopphold i Oslo, jaktet på et rimelig sted å slå seg ned, var en av betingelsene nettopp at plassen måtte ha utsikt mot Ålesund. - I de ti årene jeg bodde i Oslo, hadde jeg hele tiden landskapet jeg hadde vokst opp med, i bakhodet, og etter hvert kom dette mer og mer fram i bildene mine. Men jeg brukte lang tid på å finne min egen form, har han sagt i et intervju.
Opdahl er bredt kulturelt orientert, og i tillegg til å søke inspirasjon blant europeiske mestere som Velázquez, Rembrandt og Turner har han hentet impulser fra eldre kulturer i og utenfor Europa, der særlig østasiatisk litteratur og filosofi har hatt betydning. I hovedsak er oljemaleriet Opdahls medium, men han arbeider også mye med akvarell, tegning og litografi, alltid kjennetegnet av hans store håndverksmessige dyktighet.
I perioden 1985-1992 var Opdahl også professor ved Kunstakademiet, og i 1998 var han festspillutstiller i Bergen. Han mottok Ålesund bys kunstnerpris i 1982 og Møre og Romsdal fylkes kulturpris i 2002. Han har i alle år hatt et tett utstillingsprogram i inn- og utland, og har utført flere offentlige utsmykninger som for Stortinget, Telenor, Ålesund, Høgskolen i Molde, Norges Bank og Universitetsbiblioteket i Oslo.
Han er representert i en rekke norske museer og samlinger; blant annet Nasjonalmuseet for kunst, Bergen Kunstmuseum, Astrup Fearnley Museet for Moderne Kunst og Stenersenmuseet. I 2006 ble Opdahl også innkjøpt av British Museum.
Opdahls grafikk
Opdahls litografiske karriere har utviklet seg helt siden akademitiden for rundt 40 år siden. Han har arbeidet på forskjellige verksteder i Norge og i Frankrike. Hans illustrasjoner og grafikkmappe til Henrik Ibsens Rosmersholm fra 1988 er velkjent. Hvis man vil se hans produksjon i en kunstnerisk grafikktradisjon, er det lett å peke på James Whistlers mesterverk The Thames fra 1896, hvor kunstneren skildrer halvlyset i et elvelandskap. Nærliggende er også spanieren Antoni Tapies litografier.
I Opdahls litografier ser vi litoteknikken utnyttet til fulle. Landskap og lys skapes ved bruk av delikate tusjlaveringer, heldekkende flater og syreetsninger. Arbeidet med akvarellteknikken har hatt stor betydning for hans mestring av litografiets vanskeligste område; laveringen. Her gjelder balansen mellom komponentene fett og vann. Kunstneren bruker overtrykninger med dekkende farger for å skape illusjonen av luft og vær. I denne teknikken overfører Opdahl sine erfaringer fra maleriet ved å hente fram lys og mørke gjennom etsning og skraping i steinen. Fargerepertoaret i trykkene er begrenset. Det handler om svart og hvitt, med innslag av oker og av og til blått og rødt.
Å male landskaper vakrere enn naturen
Ørnulf Oppdal har allerede etablert seg som en klassiker i norsk kunsthistorie. Ålesundskunstneren faller heldigvis ikke i fellen med å gjenta seg selv til det utrettelige på Høvikodden i disse dager. For det finnes bare én Ørnulf Oppdahl: Landskapsmaleren Oppdahl som faktisk ikke maler landskap som geografiske steder, men opplevelsene og stemningene som oppstår når han møter naturen. Hans landskaper og deres brå skiftninger blir også et speilbilde på menneskers ulike sinnstemninger og mentale tilstander; melankolien og optimismen, men også angsten, det truende og pessismismen. For Oppdahl befinner seg i en mellomsone; publikum inviteres til en reise både i det ytre, sublime, norske landskapet såvel som det indre, personlige landskapet. Er det rart Oppdahl trollbinder gang på gang?
 
 
 
Bilde av landskapet og selve landskapet på samme tid.
Det er et imponerende antall bilder Oppdahl har malt de siste to årene som pryder Sal Haaken på Henie Onstad senteret frem til 20. februar 2005: 52 oljemalerier fra 50 x 70 cm til nesten 2 x 2 meter, 20 akvareller og 11 monotypier. De små bildene komprimerer "Oppdahl-stemningen og spenningen" bedre enn de større lerretene. Maleriene er for det meste relatert til Vestlandets natur, mens akvarellene og monotypeien kom til under Oppdahls tur med forskningsskipet G.O. Sars til Antarktis i fjor. I en slik enorm og variert produksjon må det det nødvendigvis bli noe ujevn kvalitet, Oppdahl er ikke noe mer enn en kunstner som presterer på lik linje med alle andre yrkesgrupper. Likevel blir helhetsinntrykket når man vandrer i Oppdahls indre eller ytre rike at kunstneren nesten maler naturen vakrere enn den er. Hans røffe tekstur, komplekse palett og eksemplariske håndverk og teknikk kan ta pusten fra naturelskere og kunstfantaster. Tross i massive og suggerende inntrykk på rekke og rad som alle krever sitt av sekunder i Sal Haaken, blir man ikke lei disse trange dalene, lysene i det fjerne innerst i fjordarmen, breer som ligger truende ovenfor befolkete daler, regnvær som siler nedover lerretet, dype skoger, utsnitt av massive og steile fjell, høye, spisse topper, kommende uvær, tykk tåke og innslag av abstrakte komposisjoner. Når Oppdahl i tillegg bruker sand sammen med temperaen, blir hans malerier både et bilde av landskapet og selve landskapet på samme tid. Av jord er vi kommet, til jord skal vi faktisk bli. Oppdahl tar av naturen, men gir også tilbake.
 
Lys i mørke
Det som overrasker mest på utstillingen er Oppdahls hyppige bruk av farger. Grønt, gult, rødt, blått og lilla i et få, raffinerte penselsveip er nok til å kalle de grå bildene friske: "Jaktscene I-III" viser dype skoger i saftig grønn hvor et sterkt lys virvler deg innover i maleriene. "Rødt tak" holdes i blå og lilla toner med et skarpt rødt hus i hjørnet. Det vakre "Vinterhavn - natt" er i tre deler. 2/3 av bildet mørkner dypere og dypere i lilla toner, mens det siste lerretet viser en abstraksjon av en by i gult med porter og hus. For Oppdahl er lysets mester. En snortynn strek eller en prikk med gult lyser opp kvadratmetere med mørke Man kan trekke en linje fra Oppdahl tilbake til nasjonalromantikken, nasjonalmalere som I.C. Dahl og Tidemand & Gude og malerier av den lille mannen alene i den store og mektige naturen. For selv om menneskene er fysisk fraværende i Oppdahls bilder, er de tilstede i høyeste grad. Under de massive fjellene og i de bortgjemte bygdene har folk levd med naturkreftene som tar liv uten å spørre om lov, og fjell og hav som har gjort livet uforutsigbart og brutalt. Kanskje er det fortsatt en slik romantisk tankegang om det opprinnelige og isolerte livet som appellerer til oss, der vi går på det elegante kunstmuseet og betrakter det hele trygt på en passe armbreddes avstand.
 
 

CV
Utdanning:   
1962 1965 Statens Kunstakademi, Oslo
1961  Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Oslo
Separatutstilling (utvalg)    
2011  Purdy Hicks Gallery, London, England.
2010  Northhumbria University Gallery, Newcastle, England
2009  Norske Grafikere
2009  Hamsun, Grimstad Kunstforening
2009  Kings Place, London, England
2008  Festivalutstiller, Haugesund Billdegalleri
2007  Galleri Haaken, Oslo
2007  Kunstgalleriet, Stavanger
2006  University Gallery, University of Northhumbria, Newcastle, England.
2006  Ålesund Kunstforening, med Sidsel Colbiørnsen
2005  University Gallery, University of Northhumbria, Newcastle, England.
2005  Purdy Hicks Gallery, London, England.
2005  Nordens Hus, Island.
2005  Per Gynt-stevnet, Gålå (festspillutstiller).
2004  "Ørnulf Opdahl på Alnes Fyr", Alnes.
2004  Henie-Onstad Kunstsenter, Høvikodden.
2003  Purdy Hicks Gallery, London, England.
2003  Trondheim Kunstmuseum.
2002  Galleri Haaken, Oslo
2002  ING Bearings, London, England.
2002  Norsk Fjordsenter, Geiranger.
2002  Fylkesgalleriet i Sogn og Fjordane, Førde.
2002  Møre og Romsdal Kunstn
2001  Galleri Haaken, Oslo
2001  KunstVerket Galleri, Oslo.
2001  Baroniet i Rosendal.
2001  Festspillene i Nord-Norge, Harstad.
2001  University Gallery, University of Northhumbria, Newcastle, England.
2000  Aalesunds Kunstforening
2000  Hadeland Glasverk, "Syv hav, et landskap", årets kunstner, Jevnaker.
2000  Galleri Christian Dam, København, Danmark.
1999  Galleri Haaken, Oslo
1999  Hatton Gallery, University of Newcastle, England.
1998  Festspillutstiller, Bergen Kunstforening.
1997  Gaasbeek Castel, Brüssel, Belgia.
1997  Astrup Fearnley Museet for Moderne Kunst, Oslo.
1996  Galleri Höglund, Stockholm, Sverige.
1996  Dei Nynorske Festspela, Ørsta.
1995  Galleri Haaken, Oslo
1993  Galleri Haaken, Oslo
1991  Galleri Haaken, Oslo
1989  Galleri Haaken, Oslo
1989  Galleri Haaken, Oslo
1988  Galleri Concorde, Paris, Frankrike.
1987  Aalesunds Kunstforening
1987  Galleri Ismene, Trondheim.
1987  Tromsø Kunstforening.
1985  Galleri Haaken, Oslo
1984  Permanenten, Kunstnernes hus
1984  Kunstnernes Hus, Trondhjems Kunstforening og Bergen Kunstforeninger.
1983  Molde Kunstforening.
1982  Galleri Haaken, Oslo
1981  Galleri Haaken, Oslo
1981  Aalesunds Kunstforening
1979  Galleri Riis, Trondheim.
1977  Galleri Haaken, Oslo
1976  Stavanger Kunstgalleri.
1974  Galleri Haaken, Oslo
1973  Aalesunds Kunstforening
1972  Galleri Haaken, Oslo
1969  Galleri Haaken, Oslo
1968  Permanenten, Kunstnernes hus
1966  Oslo Kunstforening
Gruppeutstilling: (utvalg)    
2009  Opdahl, Lerin, Elling, Friberg, Valtyrson - Hovedøya Kunstsal, Kunstverket Galleri, Oslo
2008  Nordisk Grafikkmønstring, Hovedøya Kunstsal, Kunstverket Galleri, Oslo
2005  H.M. Dronning Sonja's samling, Scandinavian Foundation, New York, USA
2003 2006 London Art Fair, England.
1999  "Sublimate", Clink Wharf Gallery, London, England.
1999  Moderne Kunst, Oslo.
1999  "100år 100 landskap", Lillehammer Kunstmuseum.
1998  "Natura", Charlottenborg, København, Danmark.
1997  Kvam Kunstlag.
1997  Galleri Haaken, Oslo.
1994 1995 -og vestenfor måne, Astrup Fearnley Museet for Moderne Kunst, Oslo.
1994 1995 Stevnemøter - norges romantiske tradisjon, Oslo Kunstforening 160 år.
1993  Bjørlo, Nøst, Opdahl, Slyngstad, Torriset, Vatneødegård - Aalesund Kunstforening
1993 1994 Vinterland, Lillehammer.
1990  Haram, Opdahl, Torriset, Vatneødegård - Aalesunds Kunstforening.
1983  Vestlandsutstillingen.
1982  30 bilder - 30 år, Riksgalleriet.
1979  10. Internasjonale Malerifestival, Cagnes-Sur-Mer, Frankrike.
1979  Høstutstillingen.
1978  Reidar Aulies elever, Galleri F-15, Moss.
1975  3 Norske Malere, Karlskrona, Sverige.
1975  Norsk kunst gjennom 60 år, Riksgalleriet, København, Danmark.
1974  6. internasjonale Malerifestival, Cagnes-Sur-Mer, Frankrike.
1971  Norsk Kunst, vandreutstilling USA.
1971  Unge norske kunstnere, Riksgalleriet.
1971  Grenseland, Oslo Kunstforening.
1971  Rolf Stenersens Samling, Høvikodden.
1970  Skandinavisk Kunst, Hesselby Slott, Stochholm, Sverige.
1970  Norsk Kunst, Coventry, England.
1969  UKS Vårutstilling
1969  Abstrakt-nonfigurativt, Riksgalleriet.
1968  Ung Skandinavisk Kunst, Galleri F-15, Moss.
1968  Nordisk Ungdomsbiennale, Helsingfors, Finland.
1967  UKS Vårutstilling
1967  Gruppen A/S Sørensens Venner, Høstutstilling.
1966  Den Frie Ungdomsbiennale, Charlottenborg, København.
1965  UKS Vårutstilling
1965  De unge, Galleri 27, Oslo.
1965  Biennale der Östseeländer-Rostock, Tyskland.
1964  Vestlandsutstillingen.
Roller:    
1985 1992 Professor ved Statens Kunstakademi.
I utsmykning:
2007  Gjensidige forsikring
2002  Orelund Kapell, Sandefjord
  Telenor, Ålesund.
  Norges Bank, Oslo
  Universitetsbiblioteket, Oslo
  Høgskolen i Molde
  Philips Petroleum, Tananger
Innkjøp:    
  Museet for Samtidskunst.
  Nasjonalgalleriet.
  Riksgalleriet.
  Astrup Fearnley Museet for Moderne Kunst.
  Bibliothèque National de Paris, Frankrike.
  Statsministerens Kontor.
  Det Kongelige Slott.
  Norsk Kulturråd.
  Rolf Stenersens Samling.
  Bergen Billedgalleri.
  Stavanger, Trondheim og Ålesunds Faste Gallerier.
  Universitetsbiblioteket i Oslo.
  UD.
  Statoil.
  Norsk Hydro.
  Det Norske Nobelinstitutt, fredspris-diplom (akvarell) 1995.
  University of Northhumbria.
  Tore A. Holms samling
 

Solution by DOTS as | Powered by Flexis