Nerdrum, Odd

Radio intervju med Odd Nerdrum
Om motekunstnere, og om egne forbilder.
2.16 min.

Om eget talent, og om form og innhold. 1 min.

Les mer om Odd Nerdrum i Pressen
Nerdrum: - rasende og fornøyd
Publikumsrekord for Nerdrum-galleri

 Tekst: Trine Tandberg

Uansett hva man mener om Nerdrums kunst er det i alle fall tre ting alle kan enes om:
Mannen kan tegne figurativt, mannen kan male lys og han kan definitivt provo­sere.
Helt fra han dukket opp med det tre ganger tre meter store "Mordet på Andreas Bader" på Høstutstillingen i 1978 har det stormet rundt denne særdeles synlige kunstneren.
Å male den beryktede terroristen Andreas Baders lik som en pietà - dvs. et religiøst motiv der den sørgende Maria sitter med liket av Jesus i fanget, og der diverse norske næringslivs-topper har fått sitt ansikt foreviget blant publikum, var ikke helt stuerent.
Senere kom diskusjonen om moderne maleres manglende evne ti å male hender.
Nerdrum påsto at dagens malere ikke kan tegne hender, og at de heller ikke lærer dette på akademiene.
Plutselig ble det vel­dig moderne blant en del publikummere å vurdere maleriers kvalitet ut fra malerens evne til å male hender. Man kunne på ut­stillinger høre inngående diskusjoner om den kunstneriske hånd - bokstavelig talt.
Men den som trodde den barokke kunstens mest ihuga forkjemper i moderne profil
skulle bli mindre kontroversiell med noen flere år på ryggen, tok grundig feil.
Nerdrum fortsatte med sine provokasjoner - til dels i kunstnerisk innpakning og til dels verbalt. Vi ble presentert for en rekke direk­te groteske motiver - men i en blendende vakker innpakning.

"Ett års dagen"

Nerdrum maler teatralt. Hans bilder for­teller en historie. Selv om han på midten av 80-tallet forlot den sosial-realistiske stilen og henga seg til mer mytiske motiver, snakker bildene hans på en måte de fleste andre kunstnere kan misunne ham. Nerdrum har en egen evne til å få det avskyelige til å fremstå vakkert og ærbødig, det være seg bilder av mennesker med avrevne kroppsdeler, bærsjende kvinner eller selvportrett med erigert penis.Selvportretter er det forresten mange av.  Ofte er det tvekjønnede portretter. Nerdrum med kvinnebryster og ereksjon.
En ting har de imidlertid felles; alle gir oss assosiasjoner om greske guder ført i penselen av Rafael, Michelangelo eller andre storeitalienske barokk-mestere. Nerdrum lever sin kunst. Han er ikke en mann du treffer på gaten i
mørk dress, slips og vannkjemmet hår. Han synes i bybildet i sine store kjortler og sine uregjerlige grå krøller - en mann som har tatt feil av århundrene både i livsstil og kunstform, l alle fall om man skal ta det rådende kunst-syn her på berget som fasit på hva som er riktig i det 21. århundre.


Den norske kunsteliten delte seg fort i to. Den største gruppen mente at Nerdrums kunst kunne være direkte farlig for den videre faglige utviklingen av det moderne maleri - fordi han forførte publikum med sine reaksjonære og lite nyskapende bilder. Den andre gruppen forsvarte Nerdrum og trakk frem nettopp hans barokkbegavelse og figurative evner.

Mens forståsegpåerne kranglet om hvor farlig og ødeleggende Nerdrums kunst er for det moderne bildets utvikling i Norge, strømmet folk til hver gang han hadde en utstilling. Astrup Fearnly-museet satte publikumsrekord med nesten 50.000 be­søkende da de i 1998 hadde sin første store Nerdrurm-utstilling, og unge begavede malere strømmer til
malerskolen hans. Svært mange av hans elever er selv noen av våre mest anerkjente kunstnere - og debatten om det figurative kontra det såkalt moderne eller nonfigurative uttrykket har på mange måter stilnet hen. Publikum elsker bildene hans - og kjøperkretsen er stor.

Det er få andre norske malere som er innkjøpt av Mertopolitan Museum of Art i New York, dessuten - det er faktisk i USA han har sin aller største og mest pengesterke kjøpergruppe. Ganske pussig dette med markedskrefter
kontra kunstfaglig kritikk. Selv om enkelte i sist­nevnte miljø hisser
seg opp over uttrykket hans og mener Nerdrum er den moderne malerkunstens banemann, bryr de fleste utenfor akademiene seg lite om det og går mann av huse for å se på utstillingene og kjøpe bildene - ganske enkelt fordi de synes de er flotte.

"Skyen"

Det var på slutten av 90-tallet at Nerdrum begynte å definere seg selv som Kitsch-kunstner. Det var så viktig for ham å få dette manifestert at han ga ut boken "Hva er kitsch?" l samarbeid med sin elev Jan Ove Thuv. l et intervju med Aftenposten i forbindelse med boken ble han spurt om hvorfor han ønsket å sammenlikne seg med kitschkunstnere av det slaget som malte elger i solnedgang og sigøynerpiker. På dette spørsmålet svarte han:
- Det var etter at jeg ikke klarte å bli professor, på Kunstakademiet.
Jan Sæther som fikk pro­fessoratet nevnte i et intervju at "det gjelder å holde seg unna kitschen". Det gjorde inn­trykk på meg. Og det som var flaks, var at kitschbegrepet faktiskstemte stort sett for meg.

Nerdrum klarte selvfølgelig også i dette intervjuet å komme med et sleivspark til kunstforståerne med følgende uttalelse:
- Kitschen er jo på parti med talentet. Kunsten er i konflikt med talentet.
Nerdrum selv hevder at det faktisk er kitschen som er radikal fremfor den moderne kunsten. Man kan jo forstå noe av angsten for Nerdrums uttrykksform i de kunstfaglige miljøenenår man hører slikt, ikke minst når man ser den sikre publikumssuksessen både han og hans studenter er.

SVÆRT MANGE AV NERDRUMS ELEVER ER SELV NOEN AV VÅRE MEST ANER­KJENTE KUNSTNERE - OG DEBATTEN OM DET FIGURATIVE KONTRA DET SÅKALT MODERNE ELLER NONFIGURATIVE UTTRYKKET HAR PÅ MANGE MÅTER STILNET HEN.

Nerdrums besettelse med å forklare kitschens genialitet nådde et fore­løpig høydepunkt med teaterstykket "Kuratoriet", som ble fremført i Tinfos-hallen på Notodden. Stykket var i følge forfatteren - det vil si Odd Nerdrum selv -et renspikket forsvar for kitschen i kunsten, og skildrer et møte mellom ham selv defi­nert som kitschens fremste mester og Edvard Munch, som tidvis var innom kits­chen som kunstform - og som forfatteren fremholder i stykket, også tidvis var utstøtt. 

Den store Edvard Munch trykker den misforståtte Nerdrum til sitt bryst og ber ham fortsette med den råeste og mesterligste kitsch.
- Jeg lar Munch snakke i dette stykket. Han snakker om fraværet av det menneske­lige. Kants kunstsyn er en konsekvens av etikken, man bruker maleriet som et mid­del, ikke et mål i seg selv. Kunsten oppfører seg som en mullah i Teheran. Dette dreier seg om brutale, autoritære retningersom krever full kommandodisiplin.  Det er ikke noe galt i det, folk har alltid likt å gå i takt. Problemet er når noen går i utakt, sa Nerdrum i en uttalelse til Aftenposten etter oppførelsen av av Kuratorium.

Uansett om man er enig med Nerdrums kunstsyn eller hans kritikere i akademiene, er det i stor grad Nerdrum som har blåst liv i, og fått folk flest engasjert i, kunstdebat-ten i Norge. Begavet kitsch eller nyskapende nybarokk - det spiller ingen rolle. Bildene hans kan man ikke være likegyldig til. Selvpålagt taushetsløfte i forhold til pres­sen eller ikke, stille blir det ikke rundt den monumentale mester. Diskusjonene vil fort­sette å bølge, og han vil fortsette å skape uro så lenge han maler. Nå har han uttalt at han skal flytte til Island. Vi venter spent på hva inspirasjonen derfra vil avstedkomme i nye barokke kitschverk.

"Solen vender tilbake"

Separatutstillinger
2012 New paintings - Forum Gallery, 730 Fifth Avenue, New York
2012 The Armory Show - Piers 92 & 94, New York
2011 Taxes and Mistreated Animals - Edsvik Konsthall, Sollentuna, Sweden
2011 Odd Nerdrum Prophet der Malerei - Panorama Museum Bad Frankenhausen, Germany
2011The Kings of Painting - Anders Zorn and Odd Nerdrum - Blaafarveverket, Norway
2010 TheGreatNude Invitational - Roger Smiths Hotel, New York
2010 Nuancer af sort - Ordrupgaard, Copenhagen
2010 Nuancer af sort - Vejle Kunstmuseum, Vejle
2009 Telemark Kunstforening, Notodden, Norway
2007 Forum Gallery, New York
2006 Forum Gallery, Los Angeles
2003 Spoleto Festival, Italy
2002 Steninge slott (with Kjartan Slettmark)
2002 Forum Gallery, New York and Los Angeles
2000 Kulturhuset Stockholm
2000Harry Bergmann, Arlands Art Museum,
1999 Astrup Fearnley Museet for Moderne Kunst, Oslo
1999 Amos Andersson Museum, Finland
1998 Kunsthall Rotterdam, Holland
1997 Frye Art Museum, Seattle, WA
1997 Forum Gallery, New York, NY
1996 Cleveland Center for the Contemporary Arts, OH
1996 Forum Gallery, Los Angeles
1996 Museum of Contemporary Art, Downtown, San Diego, CA
1996 Millesgården, Stockholm (with Patrick Huse)
1995 The Arkansas Arts Center, Little Rock, AK
1995 The University of Iowa Museum of Art, Iowa City, IA
1995 The Patrick & Beatrice Haggerty Museum of Art, Marquette University, Milwaukee, WI
1995 Joslyn Art Center, Omaha, NE
1995 Pittsburgh Center for the Arts, PA
1994 New Orleans Museum of Art, LA
1994 Ingrid Raab Galerie, Berlin
1994 Galerie Unique, Eidsvoll, Norway
1992 Bergen Kunstmuseum
1992 Museet for Samtidskunst, Oslo (with Børre Larsen)
1992 Jan Baum Gallery, Los Angeles, CA
1992 Edward Thorp Gallery, New York, NY
1991 Göteborg Konstmuseum
1991 Perimeter Gallery, Chicago, IL
1991 Lemberg Gallery, Birmingham, MI
1990 Ingrid Raab Galerie, Berlin
1989 The Nelson-Atkins Museum of Art, Kansas City, MO
1988 University Art Museum, California State University, Long Beach, CA
1988 The Museum of Contemporary Art, Chicago, IL
1988 Madison Art Center, Madison, WI
1988 Edward Thorp Gallery, New York, NY
1987 Drammen Kunstforening
1986 Wang Kunsthandel, Oslo
1986 German Van Eck Gallery, New York, NY
1985 Delaware Art Museum, Wilmington, DE
1984 Kunstnerforbundet, Oslo
1984Martina Hamilton Gallery, New York, NY (1984-1993)
1983 Galleri Bellmann, New York, NY (with Per Ung)
1983 Galleri Tanum, Oslo
1982 The Bedford Way Gallery, London
1980 Kunstnerforbundet, Oslo
1979 Galleri Tanum, Oslo
1977 Galleri Tanum, Oslo
1976 Kunstnerforbundet, Oslo
1973 Kunstnerforbundet, Oslo
1972 Galleri 27, Oslo
1970 Kunstnerforbundet, Oslo
1967 Kunstnerforbundet, Oslo

Museum og samlinger
Astrup Fearnley Museet for Moderne Kunst, Oslo
Fort Lauderdale Museum of Art, Fort Lauderdale, FL
Frye Art Museum, Seattle
Gøteborg Konstmuseum
Haugar Vestfold Fylkesmuseum, Norway
Hirshhorn Museum and Sculpture Garden
Museum of Contemporary Art, Chicago
New Orleans Museum of Art, Louisiana
Oslo Kommunes Kunstsamlinger, Norway
Rhode Island School of Design, Museum of Art, Providence, RI
San Diego Museum of Contemporary Art
Seven Bridges Foudation, Greenwich Connecticut
The de Young Museum. San Francisco
The Metropolitan Museum of Art, New York
The National Museum of Art, Arcitecture and Design, Oslo
University of Iowa, Museum of Art, Iowa City
Walker Art Center

Solution by DOTS as | Powered by Flexis